The Art of the Steal




The Barnes Foundation is an educational art and horticultural institution in Lower Merion Township, a suburb of Philadelphia, Pennsylvania in the United States. It was founded in 1922 by Albert C. Barnes, who collected art after making a fortune by co-developing an early antimicrobial drug marketed as Argyrol. Today, the Foundation possesses more than 2500 objects, including 800 paintings estimated to be worth about $25 billion.
Among its colle
ction are 181 works by Pierre-Auguste Renoir, 69 by Paul Cézanne, 59 by Henri Matisse, 46 by Pablo Picasso, 21 by Chaim Soutine, 18 by Henri Rousseau, 16 by Amedeo Modigliani, 11 by Edgar Degas, 7 by Vincent Van Gogh, 6 by Georges Seurat, as well as numerous other masters, including Giorgio de Chirico, Peter Paul Rubens, Titian, Paul Gauguin, El Greco, Francisco Goya, Edouard Manet, Jean Hugo, Claude Monet, Maurice Utrillo, William Glackens, Charles Demuth, Maurice Prendergast, and a variety of African artworks, ancient Egyptian, Greek, and Roman art, and American and European decorative arts and metalwork. A notable aspect of the Barnes Foundation’s art collection is its display in “wall ensembles,” which are intentional combinations of works from different time periods, geographic areas, and styles for the purpose of comparison and study.
The Foundation became embroiled in controversy due to a financial crisis in the 1990s, partially related to longstanding restrictions related to its location in a residential neighborhood. T
he relocation of the gallery from Lower Merion to a site in Philadelphia, on the Benjamin Franklin Parkway, for enhanced public access is scheduled for 2012.

Albert C. Barnes el hombre detrás de la idea

Albert, un médico oriundo de Philadelphia de inicios humildes, que gracias a un descubrimiento logró ganar millones de dolares, no sin antes hacerse camino en la universidad como boxeador para pagar sus estudios. Gracias a su descubrimiento, un antiséptico usado en todo el mundo, pudo ser capaz de reunir una serie de cuadros postimpresionistas, conformando una de las colecciones más importantes del mundo.
Incomp
rendido en sus elecciones por sus contemporáneos, Albert decidió brindar otro servicio a la comunidad, convertir su colecció privada en una fundación educativa con el fin de "promote the advancement of education and the appreciation of the fine arts."

Los años pasaron, Albert se casó pero nu tuvo hijos, es por eso que decidió proteger su coleccion con un testamente meticulo, donde nombraba a las personas responsables por el cuidado de estas obras. Estos herederos resultaron un grupo de inescrupulosos, que junto a políticos, mandatarios y empresarios decidieron que esas obras deberían pertenecer a un museo, desestimar la voluntad de su dueño original y apropiarse del tesoro para su provecho personal.
Es aquí cuando comienza la verdadera historia detrás de una idea que representa la visión de un hombre, que pudo interpretar antes que muchos, nuevas corrientes de expresión artística, nuevos artistas, nuevas ideas, nuevos estilos y conceptos.
Albert viajo a cada rincón del planeta, en busca de estos tesoros, esta colección inigualable por su composición y calidez puede desaparecer. Pasando por alto el testamento de un hombre y su patrimonio, un grupo de empresarios, mecenas y políticos deciden sobre el capital privado y los deseos de las personas con total impunidad.

Matisse dijo "The Barnes is
the only sane place to see art in america".


“It has a splendor that one can’t imagine unless one sees it --- because both the whole ceiling and its arched vaults come alive through radiation and the main effect continues right down to the floor…I am profoundly tired but very pleased. When I saw the canvas put in place, it was detached from me and became part of the building…”

The art of the steal


El mayor robo a una de las galerías privadas más importantes del mundo.
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